برگزاری سومین نشست کارگروه ملی جذب دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه علم و صنعت ایران

 | تاریخ ارسال: 1405/3/31 | 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت ایران، سومین نشست کارگروه ملی جذب دانشجویان بین‌الملل با حضور دکتر حبیبا معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر محمود مهرداد شکریه رئیس دانشگاه علم و صنعت، دکتر قنبری باغستان معاون بورس و امور دانشجویان خارج، دکتر جعفری مدیرکل امور دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان روز یکشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۵، به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران در سالن جلسات دانشکده مهندسی عمران برگزار شد.
در ابتدای نشست، دکتر محمود مهرداد شکریه رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن خیرمقدم به میهمانان و اعضای کارگروه ملی جذب، با اشاره به تحولات اخیر کشور از جمله شرایط پس از جنگ ۴۰ روزه، بر ضرورت برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی برای هماهنگی و تبادل نظر میان اعضای کارگروه ملی جذب دانشجویان بین‌الملل تأکید کرد.

وی با اشاره به تغییر شرایط و متغیرهای جدید در حوزه آموزش عالی اظهار داشت: موضوع جذب دانشجویان بین‌الملل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و عوامل متعددی این اهمیت را دوچندان می‌کند.
وی با تأکید بر نقش فرهنگی این حوزه افزود: یکی از مهم‌ترین کارکردهای جذب دانشجویان خارجی، انتقال فرهنگ اسلامی به سایر کشورهاست و این مسیر می‌تواند از طریق حضور و تحصیل دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌های ایران تحقق یابد.
دکتر محمودمهرداد شکریه در ادامه گفت: برخی جریان‌های فکری و بنیادهای بین‌المللی با حمایت مالی از دانشجویان خارجی، تلاش کرده‌اند افراد آموزش‌دیده را در کشورهای مختلف به کار گیرند و از این طریق در ساختارهای مدیریتی و اجتماعی آن کشورها اثرگذاری داشته باشند.

 

وی افزود: این مسئله نشان می‌دهد که جذب دانشجویان بین‌الملل صرفاً یک موضوع آموزشی نیست، بلکه ابعاد فرهنگی و راهبردی نیز دارد.
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به جایگاه دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و همچنین منافع اقتصادی جذب دانشجو گفت: حضور دانشجویان خارجی می‌تواند در ارتقای رتبه دانشگاه‌ها، افزایش درآمدهای ارزی و توسعه ارتباطات بین‌المللی مؤثر باشد.
وی ادامه داد: دانشجویانی که در ایران تحصیل می‌کنند، در آینده می‌توانند به عنوان مدیران کشورهای خود، زمینه‌ساز ارتباطات گسترده‌تر میان کشورها شوند.
دکتر شکریه با تأکید بر لزوم تنوع‌بخشی به کشورهای هدف جذب دانشجو اظهار کرد: تمرکز نباید صرفاً بر کشورهای خاصی باشد و باید از ظرفیت کشورهای مختلف در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نیز استفاده شود.
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه جذب دانشجویان در مقطع کارشناسی می‌تواند در تربیت بهتر نیروی انسانی بین‌المللی مؤثر باشد، گفت: ورود دانشجویان در مقطع کارشناسی فرصت بهتری برای آموزش زبان فارسی، آشنایی با سیستم آموزشی و تربیت نیروی متخصص فراهم می‌کند.
وی همچنین بر توسعه آموزش‌های مجازی برای دانشجویان بین‌الملل تأکید کرد و آن را یکی از مسیرهای مهم توسعه آموزش عالی در آینده دانست.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع جذب استادان خارجی اظهار کرد: تعامل علمی با استادان خارجی و استفاده از ظرفیت آنان، با رعایت ضوابط و ملاحظات لازم، می‌تواند به بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها کمک کند.
وی افزود: در بسیاری از کشورهای جهان، تبادل استاد و دانشجو امری رایج است و ایران نیز باید در این مسیر با دقت و برنامه‌ریزی حرکت کند.

استراتژی جدید وزارت علوم برای جذب دانشجویان بین‌المللی؛ گذار از روش‌های سنتی به مدل‌های تحول‌گرا
دکتر حبیبا، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، در این نشست، جذب دانشجویان بین‌المللی را راهبردی دوگانه برای «تأمین ظرفیت دانشگاه‌ها» و «توسعه دیپلماسی علمی و فرهنگی ایران در منطقه» عنوان کرد.دکتر حبیبا محورهای کلیدی این نشست را به شرح زیر اعلام کردند:
تغییر پارادایم در بین‌المللی‌سازی: سازمان امور دانشجویان با آسیب‌شناسی یک‌ساله، بر عبور از روش‌های سنتی تأکید دارد. دکتر حبیبا از دانشگاه‌های بزرگ کشور خواست تا با اتخاذ سیاست‌های چابک و نوآورانه، در کنار تحولات ساختاری که سازمان طی ۱۸ ماه اخیر آغاز کرده، به مسیر جذب دانشجو سرعت ببخشند.
خط قرمزِ کیفیت: رئیس سازمان امور دانشجویان تأکید کرد که شتاب در جذب نباید به قیمت افت کیفیت علمی تمام شود. در این راستا، تسلط بر زبان فارسی و رعایت استانداردهای آموزشی از پیش‌شرط‌های پذیرش است و دانشجویان غیرایرانی نیز در صورت عدم موفقیت تحصیلی، تابع مقررات آموزشی عمومی خواهند بود.
الگوبرداری از تجربیات موفق: با اشاره به موفقیت کشورهای منطقه در جذب گسترده دانشجویان بین‌المللی، تأکید شد که ایران باید با سیاست‌گذاری هدفمند، از این ظرفیت برای تقویت نظام آموزش عالی بهره‌برداری کند.
تشکیل کارگروه ملی: از ایجاد کارگروه ملی جذب دانشجویان بین‌المللی با حضور ۱۹ دانشگاه بزرگ کشور خبر داده شد که به‌عنوان مدلی موفق از سیاست‌گذاری مشارکتی، وظیفه هماهنگی و توسعه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی را بر عهده خواهد داشت.
در پایان این نشست، اعضاء با صدور بیانیه‌ای بر انجام برنامه‌های تحولی متناسب با احتیاجات پساجنگ تاکید کردند. تاکید بر هماهنگی و همراهی تمامی ارکان آموزش عالی کشور با برنامه های تحولی در این زمینه، استفاده از ظرفیت‌های جدید همچون برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت کاملا الکترونیکی و آنلاین و ترکیبی، هوشمندسازی زیرساخت‌های مربوط به جذب دانشجوی بین‌‌‌الملل، چابک‌سازی فرایندهای جذب و پذیرش دانشجویان بین‌‌‌الملل از جمله مهمترین محورهای بیانیه پایانی این نشست بود.

 

دانشگاه‌های تبریز، کردستان، شهیدچمران اهواز، شیراز، باهنر کرمان، اصفهان، مازندران، فردوسی مشهد و بین‌المللی امام خمینی(ره)، دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت، امیرکبیر، شریف، تربیت مدرس، خوارزمی، خواجه نصیر، علامه طباطبایی، الزهرا از استان تهران دانشگاه‌های عضو کارگروه ملی جذب دانشجوی بین‌‌‌الملل محسوب می‌شوند.
گفتنی است اعضاء کارگروه ملی جذب دانشجویان بین‌‌‌الملل در پایان این نشست از دانشکده‌‌ها و مراکز علمی دانشگاه علم و صنعت که در ایام جنگ رمضان مورد حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود، بازدید کردند.

تقویت دیپلماسی علمی دانشگاه با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه تکنولوژی برونئی

 | تاریخ ارسال: 1405/3/26 | 
در چارچوب راهبرد توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی و با هدف گسترش شبکه تعاملات دانشگاهی در سطح جهانی، دانشگاه علم و صنعت ایران  تفاهم‌نامه‌ همکاری علمی و دانشگاهی را با دانشگاه تکنولوژی برونئی به امضا رساند. این تفاهم‌نامه‌ با هدف ایجاد بسترهای پایدار برای همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و تخصصی طرفین منعقد شده است. توسعه پژوهش‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی، انتشار مشترک دستاوردهای پژوهشی و همکاری در اجرای برنامه‌های آموزشی و بین‌المللی از جمله محورهای پیش‌بینی‌شده در این تفاهم‌نامه‌ به شمار می‌رود.
انعقاد این تفاهم‌نامه در راستای سیاست‌های دانشگاه برای ارتقای مرجعیت علمی، توسعه حضور بین‌المللی، افزایش فرصت‌های همکاری فرامرزی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان و گسترش مشارکت در شبکه‌های علمی جهانی صورت گرفته است. انتظار می‌رود اجرای مفاد این تفاهم‌نامه‌ زمینه توسعه فعالیت‌های مشترک علمی و پژوهشی و تعمیق روابط دانشگاهی با مؤسسات آموزش عالی بین‌المللی را بیش از پیش فراهم سازد.

 

امضای تفاهم‌نامه همکاری رؤسای دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر صنعتی کشور (UT۵) در دانشگاه علم و صنعت ایران

 | تاریخ ارسال: 1405/3/24 | 

نشست روسای کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر صنعتی کشور (UT۵)، روز پنجشنبه مورخ ۲۱ خردادماه ۱۴۰۵ در سالن جلسات ریاست دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار و تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های آزمایشگاهی، کتابخانه‌ای و بازنگری در اساسنامهUT۵ به امضای اعضا رسید.
این تفاهم نامه‌ها با حضور رؤسا، معاونان پژوهشی و فناوری و معاونین و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف و علم و صنعت ایران در سالن جلسات ریاست دانشگاه علم و صنعت ایران منعقد گردید.
 
در تفاهم نامه همکاری‌های آزمایشگاهی در خصوص همکاری در ارائه خدمات آنالیز مشترک، برقراری امکان دسترسی متقابل اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های عضو به تجهیزات آزمایشگاهی یکدیگر با لحاظ تخفیفات مناسب برای پیشبرد پروژه‌های ملی و پژوهشی توافق حاصل شد.
در تفاهم نامه همکاری‌های متقابل کتابخانه‌ای، توسعه دسترسی فیزیکی و دیجیتال به منابع، مقالات و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی برای جامعه دانشگاهی پنج دانشگاه صنعتی کشور به تائید اعضا رسید.
 
همچنین تفاهم نامه‌ جدید این کنسرسیوم به امضای رؤسای پنج دانشگاه رسید. در این تفاهم نامه، همکاری‌های نزدیک‌تر پنج دانشگاه عضو در کنار بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور مورد تأکید قرار گرفته است. بررسی موضوع پساجنگ و استفاده از ظرفیت UT۵  در کمک به ارکان کشور جهت بازسازی، نوسازی و به آفرینی صنایع آسیب دیده در دو جنگ اخیر از موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته و تصمیماتی در این خصوص اخذ گردید.
در این مراسم، روسای دانشگاه‌های عضو بر ضرورت همکاری و توجه به فرهنگ ارزشمند کار جمعی تاکید داشتند و تفاهم‌نامه‌هایی همچون همکاری‌های کتابخانه‌ای و آزمایشگاهی را گامی موثر در راستای کاهش هزینه‌های پژوهشی و ارتقای جایگاه علمی دانشگاه‌های صنعتی ایران در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی ارزیابی کردند.
این نشست با تقدیر از تلاش‌های دبیرخانه کنسرسیوم در تسهیل فرایندهای ستادی و تأکید بر اجرای فوری مفاد تفاهم‌نامه توسط دانشگاه‌های عضو به پایان رسید.
 


اطلاعیه ثبت درخواست پذیرش متقاضیان بین‌المللی تحصیل در دانشگاه علم و صنعت ایران (نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵)

 | تاریخ ارسال: 1405/3/20 | 
به اطلاع متقاضیان بین‌المللی تحصیل در دانشگاه علم و صنعت ایران می‌رساند، فرآیند ثبت درخواست پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵ آغاز شده  است.
مهلت بارگذاری مدارک و ثبت درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد تا پایان روز جمعه، پنجم تیر ماه ۱۴۰۵ خواهد بود. همچنین پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در تمامی رشته گرایش‌های جاری در دانشگاه، تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت .
شایان ذکر است ثبت درخواست و شروع فرآیند پذیرش صرفاً به صورت برخط و از طریق سامانه ذیل امکان‌پذیر است: بدیهی است سایر اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با فرآیند پذیرش متقاضیان بین‌المللی نیز از طریق سامانه فوق اعلام خواهد شد.
 

حضور دانشگاه علم و صنعت ایران در رتبه سوم ایران و ۸۷ آسیا در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۶

 | تاریخ ارسال: 1405/2/14 | 
نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی تایمز در سال ۲۰۲۶ منتشر شد که بر اساس آن، در مجموع ۱۴۰۵ دانشگاه از سراسر قاره آسیا مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.
در رتبه‌بندی سال جاری، دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به کسب رتبه ۸۷ در میان دانشگاه‌های آسیایی شده است و جایگاه خود را در جمع دانشگاه‌های برتر این قاره تثبیت کرده است. همچنین در بین تمامی دانشگاههای ایرانی (اعم از دانشگاههای جامع، صنعتی و علوم پزشکی) ، دانشگاه علم و صنعت ایران در رتبه سوم در این رتبه بندی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش منتشرشده، در میان دانشگاه‌های برتر آسیا، کشور چین همچنان برتری خود را حفظ کرده و با در اختیار داشتن رتبه‌های اول و دوم و همچنین پنج جایگاه از ۱۰ رتبه نخست، نقش پررنگی در این رتبه‌بندی ایفا می‌کند.
همچنین دانشگاه‌هایی از سنگاپور، ژاپن و هنگ‌کنگ در میان ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارند.  نظام رتبه‌بندی آسیایی تایمز دانشگاه‌ها را بر اساس مجموعه‌ای از شاخص‌های جامع ارزیابی می‌کند که شامل کیفیت پژوهش (۳۰ درصد)، محیط پژوهش (۲۸ درصد)، آموزش (۲۴.۵ درصد)، ارتباط با صنعت (۱۰ درصد) و چشم‌انداز بین‌المللی (۷.۵ درصد) است.
این شاخص‌ها با هدف ارائه تصویری چندبعدی از عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و بین‌المللی طراحی شده‌اند.

 

بازدید سفیر ژاپن از دانشگاه علم و صنعت ایران

 | تاریخ ارسال: 1404/11/5 | 


روز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۴، دانشگاه علم و صنعت ایران میزبان تسوکا تاماکی، سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران بود. این دیدار به میزبانی ریاست دانشگاه و با حضور جمعی از اعضای هیئت‌رئیسه و مدیران دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر شکریه، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، ضمن خیرمقدم به سفیر ژاپن و هیئت همراه، با اشاره به سابقه ۹۶ ساله این دانشگاه و جایگاه آن در جمع پنج دانشگاه برتر صنعتی کشور، ابراز امیدواری کرد این دیدار سرآغاز تعاملات علمی و دانشگاهی مؤثر و پایدار میان دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور ژاپن باشد.

 

در ادامه، دکتر گلشن‌خواص، معاون همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه، به معرفی توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و جایگاه بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت ایران پرداخته و زمینه‌های بالقوه همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و فناورانه را تشریح کرد.
سپس سفیر ژاپن ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه، با تأکید بر توجه ویژه ایرانیان به علم و صنعت اظهار داشت: هر دو حوزه«علم» و «صنعت» از شاخصه‌های مهم قدرت در قرن بیست‌ و یکم محسوب می‌شود و نقش برجسته‌ای در دیپلماسی علمی دارد. وی با اشاره به بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت خود در حوزه دیپلماسی، حوزه‌هایی همچون هوش مصنوعی، مواد پیشرفته و فناوری‌های نوین را از اولویت‌های مهم همکاری‌های علمی دانست و آمادگی سفارت ژاپن را برای توسعه تعاملات علمی میان دانشگاه‌های ژاپنی و دانشگاه علم و صنعت ایران اعلام کرد. تسوکا تاماکی همچنین خاطرنشان کرد که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی ایران آن‌گونه که شایسته است در ژاپن معرفی نشده و معرفی این توانمندی‌ها را از وظایف اصلی خود دانست.

 

در ادامه این نشست، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به جهش علمی ایران طی ۴۶ سال گذشته، نقش دانشگاه‌ها را در این پیشرفت برجسته دانست و افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه‌هایی نظیر نانو، زیست‌فناوری، هوش مصنوعی و مواد پیشرفته فعالیت‌های شاخصی داشته و از ۲۵ سال پیش اقدام به تأسیس رشته هوش مصنوعی کرده است که نشان‌دهنده نگاه راهبردی دانشگاه به این حوزه است.
وی بر جدیت دانشگاه در توسعه همکاری با دانشگاه‌های ژاپنی، به‌ویژه در زمینه تبادل استاد و دانشجو، اجرای دوره‌ها و پروژه‌های مشترک، ایجاد آزمایشگاه‌های مشترک، همکاری در پارک‌های علم و فناوری تأکید کرد.

رئیس دانشگاه همچنین با اشاره به رویکرد دانشگاه علم و صنعت ایران در پیوند آموزش، پژوهش، صنعت و تجاری‌سازی، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۵ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب صنعت می‌شوند که بیانگر تربیت نیروی انسانی متخصص و کاربردی است.
دکتر شکریه در بخش دیگری از سخنان خود به کنسرسیوم پنج دانشگاه صنعتی برتر کشور موسوم به UT۵ اشاره کرد و افزود: این کنسرسیوم با رویکرد هم‌افزایی، بستر مناسبی برای توسعه تعاملات بین‌المللی فراهم کرده و می‌تواند زمینه‌ساز گسترش همکاری دانشگاه‌های صنعتی برتر ایران با دانشگاه‌های ژاپن باشد.

 

سفیر ژاپن نیز ضمن استقبال از ایده UT۵، با اشاره به تجربه مشابه کنسرسیوم Global۳۰ در ژاپن، بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها برای پیشرفت علمی تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود با پیگیری‌های سفارت ژاپن در تهران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، همکاری‌های دانشگاهی میان دو کشور توسعه یابد.
در بخش دوم برنامه، دیداری صمیمانه میان سفیر ژاپن و اعضای هیئت علمی دانشگاه که سابقه تحصیل در ژاپن داشتند برگزار شد و حاضران به تبادل دیدگاه‌ها درباره گسترش همکاری‌های علمی پرداختند.

 

در ادامه بازدید سفیر ژاپن از دو مرکز فناوری‌ مستقر دانشگاه انجام گردید و وی از نزدیک با برخی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و فناورانه دانشگاه آشنا شد.
در بخش پایانی، سفیر ژاپن و هیئت همراه در سمیناری با عنوان «مدیریت ژاپنی» در دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت حضور یافته و دقایقی را به سخنرانی و گفت‌وگو با دانشجویان اختصاص داد.

 

برگزاری کارگاه ارتقاء مهارت‌ها در تعاملات بین‌المللی

 | تاریخ ارسال: 1404/9/25 | 
 

 
کارگاه ارتقاء مهارت‌ها در تعاملات بینالمللی، روز چهارشنبه مورخ ۱۹ آذر ۱۴۰۴، با حضور ریاست دانشگاه، اعضای هیئت‌رئیسه، مدیران ستادی و رؤسای دانشکده‌ها، با هدف ارتقای دانش و توانمندی مدیران در زمینه تعاملات و مناسبات بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.
 

در ابتدای این کارگاه آموزشی، دکتر شکریه (رئیس دانشگاه)، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، به اهمیت تنوع فرهنگی، آداب و سنت‌های مختلف در میان اقوام و ملل گوناگون اشاره و بر ضرورت آشنایی و درک صحیح این تفاوت‌ها در تعاملات بین‌المللی تأکید نمود.
 

وی افزود: توسعه و تقویت روابط بین‌المللی دانشگاه، مستلزم شناخت دقیق از ساختارها، رویه‌ها و قواعد حاکم بر نظام بین‌الملل و نیز رعایت اصول ارتباطات حرفه‌ای در سطح جهانی است.
در ادامه این نشست، شرکت‌کنندگان با مدل‌های مختلف رفتاری در عرصه بین‌الملل آشنا شده و مباحثی در خصوص شیوه‌های صحیح حضور و تعامل در جلسات و مجامع بین‌المللی، اصول ارتباط مؤثر و ملاحظات فرهنگی مطرح و بررسی شد.

 

این بخش از کارگاه با استقبال مدیران همراه بود و زمینه تبادل نظر و طرح دیدگاه‌های تخصصی را فراهم آورد.
شایان ذکر است این کارگاه آموزشی به همت معاونت همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه و با همکاری دفتر برنامه، بودجه و طرح برگزار گردید.

 

اطلاعیه ثبت درخواست برای متقاضیان بین‌المللی تحصیل در دانشگاه علم و صنعت ایران

 | تاریخ ارسال: 1404/9/10 | 
به اطلاع می‌رساند ثبت‌نام متقاضیان بین‌المللی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علم و صنعت ایران برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ (نیمسال دوم) آغاز شد و تا ۳۰ آذر ماه ادامه خواهد داشت.  لیست گرایش های دارای ظرفیت پذیرش به شرح جدول ذیل می باشد:
 
          
  
شایان ذکر است درخواست و شروع فرآیند پذیرش صرفا به صورت برخط و از طریق سامانه ذیل امکان‌پذیر است:
 

دانشگاه علم و صنعت ایران، پیشتاز دانشگاه‌های صنعتی کشور در تازه‌ترین رتبه‌بندی لایدن (۲۰۲۵)

 | تاریخ ارسال: 1404/8/14 | 


بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی نظام رتبه‌بندی جهانی لایدن ۲۰۲۵، دانشگاه علم و صنعت ایران بار دیگر توانست جایگاهی درخشان در میان دانشگاه‌های صنعتی کشور کسب کند.
بر اساس داده‌های این نظام بین‌المللی، دانشگاه علم و صنعت ایران در شاخص «مرجعیت علمی» (تأثیر علمی) رتبه اول کشور (۳۶۱ جهانی) را به دست آورده است. این شاخص، میزان تأثیر مقالات علمی دانشگاه بر جامعه پژوهشی جهانی را بر اساس استنادها و کیفیت تولیدات علمی می‌سنجد. همچنین، این دانشگاه در شاخص «دیپلماسی علمی»- که میزان همکاری‌های پژوهشی و بین‌المللی دانشگاه‌ها را ارزیابی می‌کند- موفق به کسب رتبه دوم در سطح کشور (۵۷۱ جهانی) شده است. در شاخص «دسترسی آزاد به انتشارات علمی» (Open Access) نیز -که به میزان انتشار مقالات علمی به‌صورت آزاد برای استفاده جهانیان اشاره دارد- دانشگاه علم و صنعت ایران رتبه دوم در میان دانشگاه‌های صنعتی ایران (۵۷۱ جهانی)  را از آن خود کرده است. افزون بر این، در شاخص «تنوع جنسیتی نویسندگان مقالات علمی»- که به میزان مشارکت پژوهشگران زن و مرد در تولید علم توجه دارد- این دانشگاه با قرار گرفتن در رتبه اول کشور (۵۵۳جهانی)، نشان داده است که در مسیر توسعه متوازن و پایدار علمی گام برمی‌دارد.
نظام رتبه‌بندی لایدن یکی از معتبرترین نظام‌های ارزیابی دانشگاهی در جهان است که از سوی مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن هلند (CWTS) منتشر می‌شود. این نظام، دانشگاه‌ها را نه بر اساس شهرت یا نظرخواهی، بلکه بر پایه داده‌های کمی و قابل اندازه‌گیری، مورد سنجش قرار می‌دهد. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۵، شاخص‌های اصلی شامل تأثیر علمی، دیپلماسی علمی،  میزان دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در تولیدات علمی هستند. داده‌های این رتبه‌بندی از پایگاه استنادی Web of Science در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ استخراج شده است و تنها شامل مقالات علمی و مروری منتشرشده در مجلات معتبر علمی است.
در این نسخه از رتبه‌بندی، ۴۸ دانشگاه ایرانی در بین ۱۵۹۴ دانشگاه رتبه بندی شده قرار دارند. در این رتبه‌بندی، ایران در میان کشورهای اسلامی جایگاه نخست را از نظر تعداد دانشگاه‌های حاضر در این نظام به خود اختصاص داده و پس از آن ترکیه با ۴۵ دانشگاه و عربستان سعودی با ۲۰ دانشگاه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

در رتبه‌بندی موضوعی جهانی ISC ۲۰۲۴، دانشگاه علم و صنعت ایران در میان دانشگاه‌های برتر جهان در حوزه مهندسی و فناوری قرار گرفت

 | تاریخ ارسال: 1404/8/14 | 

به گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه علم و صنعت ایران در رتبه‌بندی موضوعی جهانی ISC ۲۰۲۴ توانست در جمع دانشگاه‌های برتر جهان در چندین حوزه علمی قرار گیرد.
بر اساس این گزارش، رتبه‌بندی امسال در میان ۱۹۵۶ دانشگاه از سراسر جهان و در قالب ۶ حوزه کلان علمی شامل علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی و دامپزشکی، علوم اجتماعی و علوم انسانی و هنر انجام گرفته است. در این میان، ۴۴ دانشگاه از ایران موفق به حضور در فهرست جهانی شده‌اند و دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از دانشگاه‌های پیشرو کشور در این رتبه‌بندی به شمار می‌رود.
دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه مهندسی و فناوری، در بازه رتبه‌های ۳۰۱ تا ۳۵۰ جهانی (رتبه ۲ در سطح ملی) و در حوزه علوم طبیعی در بازه ۶۰۱ تا ۷۰۰ جهانی (رتبه ۳ در سطح ملی) قرار گرفته است. در ارزیابی رشته‌ای نیز این دانشگاه عملکردی درخشان از خود نشان داده است:

رشته رتبه جهانی رتبه ملی رتبه در بین دانشگاه های صنعتی
مهندسی مکانیک ۷۴ ۲ ۱
مهندسی عمران ۱۰۳ ۲ ۱
مهندسی شیمی ۱۵۷ ۲ ۱
مهندسی محیط زیست ۱۹۹ ۲ ۱
مهندسی مواد ۲۳۲ ۲ ۱
مهندسی برق، الکترونیک و اطلاعات ۳۰۱ – ۳۵۰ ۳ ۲
ریاضیات ۳۰۱ – ۳۵۰ ۲ ۲
علوم کامپیوتر و اطلاعات ۳۵۱ - ۴۰۰ ۲ ۲
علوم شیمی ۳۵۱ - ۴۰۰ ۳ ۱
زمین و علوم محیطی ۵۰۱ - ۶۰۰ ۵ ۱
مهندسی فناوری نانو ۵۰۱ - ۶۰۰ ۴ ۲

رتبه‌بندی موضوعی جهانی ISC بر اساس شاخص‌هایی همچون حجم و کیفیت پژوهش (۷۰ درصد)، همکاری‌های بین‌المللی (۱۵ درصد) و نوآوری و ارتباط با صنعت (۱۵ درصد) انجام شده است. داده‌های این نظام از پایگاه InCites استخراج و عملکرد دانشگاه‌ها در بازه سه‌ساله‌ی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی ارزیابی شده است.
در مجموع، در میان ۲۸۷ دانشگاه از کشورهای اسلامی که در رتبه‌بندی امسال حضور دارند، ایران با ۵۵ حضور موضوعی رتبه نخست را در جهان اسلام به خود اختصاص داده است.

سایر مطالب این بخش